♥:.. روستای باصفــای لاسجــــــرد ..:♥
♥:.. روستای باصفــای لاسجــــــرد ..:♥

♥:.. روستای باصفــای لاسجــــــرد ..:♥

نکاتی برای خرید عینک آفتابی

تمام نکاتی که باید درباره عینکهای آفتابی بدانید


خورشید خانم تابان و سوزان، همواره دو نوع اشعه به سوی زمین میفرستد. نوع اول همان نور مرئی است که ما با چشممان میبینیم و نوع دیگر، پرتوهایی است که با چشم ما قابل مشاهده نیستند. این پرتوها که به پوست و چشمها آسیب میرسانند را با نام اشعه ماورای بنفش میشناسیم. به گزارش سلامت نیوز هدف اصلی استفاده از عینک آفتابی هم این است که از ورود این اشعه های مضر و ایجاد بیماریهای مختلف چشمی از جمله آب مروارید و مشکالت شبکیه جلوگیری کنیم. با توجه به اینکه ما در کشوری پر آفتاب زندگی می کنیم، خرید عینک آفتابی مناسب و استاندارد برایمان بیشتر اهیمت دارد تا از این آسیبها در امان بمانیم و نور قابل رویت کمتری هم به چشممان وارد شود.

ضداشعه ماورای بنفش


حداقل ویژگی یک عینک آفتابی مناسب این است که از ورود اشعه ماورای بنفش به چشمهای شما جلوگیری کند. روی برخی از عینک ها برچسبی وجود دارد که نشان میدهد این عینک چند درصد از اشعه ماورای بنفش را جذب می کند. البته مطمئنترین راه این است که خودتان هم با دستگاه مخصوصی این عدد را کنترل کنید اما یادتان باشد عینکی که نتواند این کار را برای چشمتان انجام دهد اصال ارزش خریدن ندارد و به چشمهایتان صدمه میزند. گاهی اوقات عینک هایی که با قیمت باال به فروش میرسند این فاکتور اساسی اولیه را ندارند. عکس این قضیه هم صدق می کند . یعنی بعضی وقتها عینک های ارزان قیمت هم قادرند از ورود پرتوهای زیانآور خورشید به چشم شما جلوگیری کنند. بنابراین گران قیمت بودن در این مورد مالک خوبی برای انتخاب نیست.

عینکهای پالریزه


یکی از گرانقیمتترین عینک های آفتابی آنهایی هستند که شیشههای پالریزه دارند. عینک های پالریزه از ورود نور افقی به چشمان شما جلوگیری می کنند و فقط اشعه های عمودی را به چشم راه میدهند. این خاصیت هنگام رانندگیهای طولانی مدت کاربرد دارد. در خیابان نور خورشید از آسفالت به صورت افقی منعکس میشود و به چشم ما میرسد اما عینک
پالریزه اجازه نمیدهد این نور افقی چشمان ما را آزار دهد. بدین ترتیب چشم احساس راحتی می کند و تصویر بهتر و شفافتری به چشم میرسد. برای اینکه قبل از خرید بتوانید عینک پالریزه را به درستی شناسایی کنید یک راه حل وجود دارد. عینک را جلوی چشمتان نگه دارید و به یک سطح صاف و صیقلی که نور به آن میتابد، نگاه کنید. بعد عینک را به آرامی90
درجه بچرخانید. اگر عینک واقعا پالریزه باشد وقتی که آن را میچرخانید درخشش سطح به کلی افت می کند.

آینه ای روی چشم


شاید دیده باشید بعضی از عینک های آفتابی مثل آینه به نظر میرسند. وجود پوشش آینهای روی شیشه عینک آفتابی ورود نور را گاهی تا 60 درصد هم کاهش میدهد و آن را منعکس می کند. استفاده از این عنیک ها در مناطق برفی و ارتفاعات کاربرد دارد اما تنها ایرادشان این است که زود خشدار میشوند و باید خیلی خوب از آنها نگهداری کنید.

عینک های خیابانی


این روزها دستفروشان از نیاز مردم به عینک آفتابی سوءاستفاده می کنند و در هر گوشه از خیابان بساط کوچکی از عینک های آفتابی پیدا میشود که زیر نور خورشید پهن شده اند. این عینک ها ایرانی یا چینی هستند و قیمت کمی دارند. گروه دیگری از عینک های آفتابی مارکدار یا معمولی هم در پشت ویترین عینک فروشیها جا خوش کرده اند که البته قیمتشان به مراتب بیشتر است.
به هر حال قبل از خرید عینک های متفرقه این نکات را به خاطر داشته باشید:
1 عدسی عینک نباید چند رنگ مختلف داشته باشد و تمام قسمتهای عدسی باید یکنواخت به نظر برسند.
2 قبل از خرید حتما عینک تان را با دستگاه سنجش اشعه آزمایش کنید. این دستگاهها در برخی از عینک فروشیها وجود دارد و در کنار بساط معدودی از دستفروشان هم دیده میشود. وقتی عینک مورد نظرتان را با این دستگاه امتحان می کنید، باید حداقل 98 درصد از اشعه ماورای بنفش را جذب کند.
3 وقتی که عینک را در مقابل یک صفحه تکان میدهید صفحه نباید موجدار یا کج و معوج دیده شود.
4 برای اینکه بفهمید عینک شما تیرگی مناسبی دارد یا نه یک را ه وجود دارد. در یک اتاق با نور معمولی به آینه نگاه کنید. اگر چشمان خود را در آینه ندیدید باید بدانید که عینک شما
استاندارد است.
5 اگر به دنبال عینک مارکدار هستید به برچسب روی عینک ها کامال اعتماد نکنید و آنها را حتما با دستگاه تست کنید.

استفاده از عینکی که استاندارد نیست به چشمان شما آسیب جدی وارد می کند. به عبارت دیگر وقتی یک عینک تقلبی و غیراستاندارد را به چشمتان میزنید، چشم شما نسبت به زمانی که عینک نداشتید، بیشتر صدمه میبیند.
در چنین شرایطی مردمک چشم شما بیشتر باز میشود و اشعه بیشتری به داخل چشمها نفوذ می کند.
برای شناسایی عینک آفتابی تقلبی یک راه ساده وجود دارد. کافیست یک عینک فتوکرومیک همراه خودتان داشته باشید. این عینک را پشت شیشه عینک آفتابی مورد نظرتان قرار داده و مقابل نور خورشید نگه دارید. در صورتی که رنگ عینک تغییر کرد و تیره شد تقلبی است. در واقع به دلیل نبود لایه ضد اشعه ماورای بنفش، این پرتو از عینک آفتابی عبور کرده و به عینک فتوکرومیک میرسد. در نتیجه شیشه فتوکرومیک تغییر رنگ میدهد.

زمانی که نور آفتاب شدید است حتما عینک آفتابی به چشم داشته باشید. در غیر این صورت شبکیه چشم شما آسیب میبیند و مستعد ابتال به بیماری آب مروارید میشوید.
بهتر است عینک آفتابی شما قاب بزرگی داشته باشد تا نور از کنارهها به چشمتان نفوذ نکند.

قبل از تهیه عینک آفتابی با یک چشم پزشک مشورت کنید یا از یک بینایی سنج کمک بگیرید.

همیشه برای خرید به عینک فروشیهای معتبر مراجعه کنید.

عینک های مارکدار و گرانقیمت تا یک سال گارانتی دارند. ضمن اینکه برخی از آنها شناسنامه دار هم هستند.

وقتی در ساعات اولیه صبح یا حتی عصرها از خانه خارج میشوید، باز هم عینک آفتابی را فراموش نکنید چون در این اوقات تابش نور خورشید مورب است و اشعه ماورای بنفش بیشتری را به چشمها وارد می کند.

بعضی از داروهای پوست یا چشمی حساسیت چشمها را به نور آفتاب بیشتر می کند. بنابراین وقتی از این دست داروها مصرف میکنید، زمان خارج شدن از خانه باید عینک آفتابی به چشم بزنید. به عنوان مثال افرادی که قطرههای چشمییا قرصهای داکسی سیکلین مصرف می کنند، در این گروه جای میگیرند.

نظرات 1 + ارسال نظر
کوروش دوشنبه 5 تیر‌ماه سال 1391 ساعت 16:22 http://lasjerdwatanam.blogfa.com/

سلام ممنونم که به وبلاگم اومدی و نظر دادی همشری عزیز لینکتون کردم . باز هم بیا بای.

KHAHESH
ESMAMO AGE TOONESTI BEZAR TO WEB LASJERDIA BA ESME.... LASJERDO LASJERDIA....

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد