♥:.. روستای باصفــای لاسجــــــرد ..:♥
♥:.. روستای باصفــای لاسجــــــرد ..:♥

♥:.. روستای باصفــای لاسجــــــرد ..:♥

چاپار خانه

در محل کنونی مدرسه مدرس لاسگرد و در نزدیکی دژ لاسگرد چاپارخانه بسیار قدیمی دو طبقه نمایان بود که احتمالاً قدمت آن به دوران پارتها می رسید با فضای گود افتاده ای که جهت استراحت اسبهای چاپاری و پیک های حامل نامه ها بوده و فعلاً هیچ نشانی از بنای مذکور دیده نمی شود .

کاروانسرای شاه عباسی

این کاروانسرای آجری بسیار بزرگ از بناهای زمان شاه عباس اول صفوی است و در زمان شاه عباس جهت آسایش زوار حضرت امام رضا (ع) بنا گردیده دو پلانی و شامل حیاط وسیعی است طول حیاط از شمال به جنوب 36 متر و عرض آن از شرق به غرب 5/31 متر است اطراف آن را 24 حجره احاطه نموده است .
دارای دو ایوان بلند و بزرگ می باشد .دهنه ایوان غربی 90/4 متر و کف آن به اندازه 35/1 متر از سطح حیاط بلندتر است .در طرفین ایوان غربی 6 غرفه ( هر طرف 3 غرفه ) با اتاق های جناغی به ابعاد 3×70 را متر و پشت هر یک از آنها اتاقی به طول 3 متر و عرض 90/2 متر جهت سکونت مسافران ساخته شده است . ایوان شرقی کاروانسرا بلندتر از ایوان غربی است و دهنه آن نیز 90/4 متر که به وسیله دالانی به طول 6 متر و عرض 90/4 متر به هشتی کاروانسرا مربوط می شود .سقف هشتی را گنبد مدور آجری کم خیزی خاص معماران دوره صفویه تشکیل می دهد .
درب بزرگ کاروانسرا از الوار گل میخ دار ساخته شده ، درقسمت بالای سر در کاروانسرا یک فرو رفتگی مشاهده می شود که احتمالاً جای کتیبه یا سنگ نوشته ای بوده است . در چهار گوشه کاروانسرا چهار مدخل ورودی با اتاقهای قوس دار که حیاط را به دالان متصل می کند و به روی مدخل های ورودی باراندازهایی قرار دارد که به اندازه 35/1 متر از کف دالان بلندتر است .و فقط نمای شرقی آن که به موازات جاده تهران سمنان است دارای نماسازی می باشد و در دو جانب آن 12 غرفه( هر طرف 6 غرفه ) ساخته شده که تقریبآ دو متر از جاده مجاور بلندتر است مصالح به کار رفته در کاروانسرا عبارت از آجر و سنگ و ملات گچ و ساروج و خاک گچ می باشد.
درگذشته در روبروی درب کاروانسرا آب انبار آجری زیبائی قرار داشته که امروزه به کلی از بین رفته و در مجاورت آب انبار قدیمی بعدها آب انبار جدیدی ساخته شد که دارای گنبد بزرگ مخروطی میباشد. کاروانسرای مذکور بارها مرمت و ویران گردیده آخرین بار توسط علی نقی کاشانی (تاجر) تعمیر شده است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد