♥:.. روستای باصفــای لاسجــــــرد ..:♥
♥:.. روستای باصفــای لاسجــــــرد ..:♥

♥:.. روستای باصفــای لاسجــــــرد ..:♥

کاروانسرای دیگر

در مجاورت جاده تهران سمنان و در محلی کتابخانه عمومی کنونی کاروانسرای خشتی بزرگ دیگری موجود بود که دارای حیاطی وسیع با اتاقهای متعدد و محل نگهداری چهارپایان و آب انبار گلی مخروطی شکلی که جهت آشامیدن کاروانها ساخته شده بود و درب بزرگ گل میخ دار که به کلی از بین رفته تاریخ این بنا به اواخر دوره زندیه و اوائل دوره قاجاریه می رسید از بناهای دیگر این روستا می توان تکیه عزاداری لاسجرد را نام برد که دارای عمارتی مربع شکل با حیاط وسیع و اتاقهای دور محیط واقع شده بود که در قسمتهای بیرونی تکیه آب انبار گلی دو اتاق مغازه ای که در دو طرف در ورودی بنا شده بود و در قسمت پشت تکیه، حمامی با فضای رختکن و قسمتهای خزینه و فضاهای لازمه حمامی قدیمی با طاقهای ضربی زیبا قرار داشت. در محل کنونی مسجد شهید بهشتی باز بنای مسجدی با دیوارهای قطور و سقفهای مدور با حیاطی در مجاورت آن ساخته شده بود که این بنا نیز تخریب و به جای آن مسجد کنونی ساخته شد البته این بناها کلاً در اوائل حکومت قاجار ساخته شده بودند و قدمت کهنی نداشتند. از دیگر بناهای از میان رفته که فهرست وار به آنها اشاره می نمائیم
1- آسیاب آبی در قسمت شمالی و بالای آبادی لاسگرد واقع بود.
2- آب انبار 35 پله ای آجری و بسیار زیبا که خوشبختانه سالم سردری زیبا با دو پله مجاور و جانبین و مزین به تزئینات آجری میباشد و دارای پشت بامی مخروطی شکل میباشد.
3- عمارت وسیع که در وسط آبادی قرار گرفته بودند با اتاقها و شاه نشینها و شبستانها که این بناها جزو اموال خوانین و بیگها بوده و اکنون باد گیری به سبک بادگیر های یزد در بالای یکی از این خانه ها دیده می شود البته بیشتر آنها از میان رفته و بناهای جدید جایگرین شده است .
4-باغ و ساختمان بزرگ اربابی که هنوز پابرجاست ولی قسمتهایی از آن رو به خرابی نهاده
5-یخچالی مخروطی شکل که در وسط آبادی قرار داشت که در زمستانها زمینهای اطراف را آب می بستند و در شبهای یخ بندان یخهای حاصله را داخل یخچال می ریختند ودر تابستان به مردم فروخته می شد . طبق روایت مورخین شخصیتهای متعددی از لاسگرد عبور نموده و یا مدتی کوتاه به استراحت پرداخته اند که تاریخ موثق آن در دست نیست اما آنچه تاکنون ثبت شده چنین است که :
6- امام هشتم علی ابن موسی الرضا ( ع ) در سال 201 هجری قمری از قریه لاسگرد گذر نمودند اما در مورد استراحت یا اقامت سندی در دست نیست فقط می دانیم که این خاک متبرک به قدوم آن حضرت گشت .
7-طبق سفرنامه ناصرالدین شاه عبور شاه قاجار و همراهان او از ایالت کومش 22 روز به طول انجامید و در روز اول محرم سال 1274 هجری مرکب سلطنتی وارد قریه لاسگرد گردید بعد از شبی استراحت به سرخه و سپس به سمنان وارد شد و همچنین اقامت چند ساعته رضا شاه که اهالی سالمند مطلع هستند اما در مورد تاریخ آن چیزی نیافتم . در منطقه لاسجرد و سرخه 42 رشته قنات حفر شده است . قنوات نظامی ، سنجره ، اسد آباد ،و غیاث آباد در ابتدای مخروطه افکنه حفر شده است . روستاهای وابسته به لاسگرد عبارتند از : اسد آباد . چاله دان ، امیر آباد ، صوفی آباد ، بخش آباد ، صید آباد ، صفاییه ، لاهورد ، بره کیان ، ایج ، جوین ، عبدالله آباد ، شاهزاده محمدابن زید ،جمشید آباد ، (( تیژ آور ))

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد